BLOG
Čo je to mostový (portálový) žeriav?
Mostový (portálový) žeriav je zariadenie určené na dvíhanie bremien vo výrobných halách, prekladiskách a pod., ktoré umožňuje pohyb s bremenom po obvykle obdĺžnikovej manipulačnej ploche.
Hlavné časti žeriavu: žeriavový most, pohyblivé zariadenie nazývané vozík, alebo mačka.
Žeriavový most sa skladá z jedného alebo dvoch hlavných nosníkov s koľajnicami pojazdu mačky, z priečnikov s pojazdovými kolesami pojazdu mosta a z lávkových nosníkov pre obsluhu.
Hlavné nosníky sú zvarované, nitované alebo z valcovaných profilov.
Mačka alebo aj visutá mačka, prípadne vozík je zdvíhacie zariadenie, ktoré sa pohybuje po visutej dráhe. Visutá dráha môže byť tvorená:
- nosníkmi, najčastejšie s profilom „I", pevne spojenými s budovou v podstrešnom, alebo podpovalovom priestore - vtedy ide o samostatné zariadenie a používa sa názov visutá mačka,
- mostom, výložníkom alebo lanom žeriavu, vtedy je mačka súčasťou žeriavu.
Mačka je v princípe vozík, preto sa u nej určujú rozmery ako u vozidiel: rozchod mačky - vzdialenosť osi koľajníc a rázvor mačky - je vzdialenosť osí pojazdových kolies.
Kontrola oceľových konštrukcií žeriavov a žeriavových dráh
Podľa STN 73 2601 čl. 182 až 187 sa vykonávali preventívne a podrobné prehliadky oceľových konštrukcií žeriavov a žeriavových dráh v určitých lehotách. V prílohe 1 tejto normy boli zaradené žeriavy a žeriavové dráhy do výrobných skupín pretože táto norma bola koncipovaná predovšetkým pre problematiku výroby a montáže oceľových konštrukcií. Žeriavy a žeriavové dráhy, ktoré boli zaradené podľa použitia do zdvihových tried „c" a „d" podľa STN 27 0103, boli v skupine A, žeriavy a žeriavové dráhy zaradené do tried „a" a „b" boli v skupine B. Podľa zaradenia do výrobných skupín boli určené lehoty preventívnych a podrobných prehliadok oceľových konštrukcii (ďalej len OK).
Aká je situácia dnes? Norma STN 73 2601 bola nahradená normou STN EN 1090-2: 2009, a v súčasnosti platnou STN EN 1090-2+A1: 2012. Zatriedenie OK obecne a teda i OK žeriavov a žeriavových dráh je založené na inej koncepcii a tou je trieda následkov z ich zlyhania. Zatriedenie vychádza z EN 1990-2 príloha B, ktorá poskytuje triedy následkov podľa diferencovanej spoľahlivosti v troch úrovniach: CC1, CC2 a CC3 (tab. 1).
Vo všetkých bežných prevádzkových podmienkach môžeme u žeriavov a žeriavových dráh uvažovať s triedou CC2 t.j. stredné následky s ohľadom na stratu ľudských životov alebo značné následky ekonomické či následky z prostredia (ide napr. o bežné výrobné haly, montážne a údržbárske dielne a pod.)
Iné zatriedenie môže nastať vtedy, ak ide o prevádzky s možnými veľkými stratami na ľudských životoch alebo významnými stratami ekonomickými alebo na prostredí alebo ich kombinácia. V takom prípade je nutné zaradiť OK žeriava a žeriavovej dráhy do najvyššej triedy následkov – CC3. Opačným príkladom je zaradenie OK žeriavov a žeriavových dráh do triedy následkov CC1. To je trieda s malými následkami na stratách na životoch resp. s malými alebo zanedbateľnými následkami ekonomickými. Príklady sú uvedené v tabuľke 1.
Zatriedenie OK žeriavov a žeriavových dráh by malo byť uvedené v sprievodnej technickej dokumentácií. U novších a nových zariadení to mal zapracovať výrobca, ktorý v súlade s § 4 ods. 1 a 2 zák. č. 124/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov je to povinný pri návrhu zariadení urobiť. V prípade, že v sprievodnej technickej dokumentácii toto zatriedenie nie je vykonané, mal by prevádzkovateľ toto zatriedenie vykonať s pomocou odborne spôsobilých osôb (napr. analýzou rizík za účasti revízneho technika, bezpečnostného technika, vedúceho prevádzky, vedúceho údržby a pod., alebo to zadať firme, ktorá má oprávnenie na montáž, rekonštrukciu, opravy a údržbu žeriavov a žeriavových dráh).
Zrušením STN 73 2601 sa v podstate prestali vykonávať kontroly OK žeriavov a žeriavových dráh podľa tejto normy. Ako by sa teda malo postupovať ďalej pri kontrole OK:
OK žeriavov a žeriavových dráh vyrobených pred 1.4.2010
Prevádzkovateľ analýzou zatriedi OK podľa triedy následkov do skupiny CC1, CC2 alebo CC3 a k tomu priradí lehoty pre prehliadky OK
Prevádzkovateľ dodrží podmienky stanovené výrobcom a bude vykonávať preventívne a podrobné prehliadky v lehotách ako je to stanovené v technickej dokumentácii, na ktorú sa v písomnom zázname z prehliadky odvolá ( v podstate dodrží pôvodnú STN 73 2601).
OK žeriavov a žeriavových dráh vyrobených po 1.4.2010
Prevádzkovateľ analýzou zatriedi OK podľa triedy následkov do skupiny CC1, CC2 alebo CC3 a k tomu priradí lehoty pre prehliadky OK pokiaľ to už výrobca nestanovil v technickej dokumentácii
Prevádzkovateľ vykonáva prehliadky OK podľa lehôt a v rozsahu stanoveným výrobcom v sprievodnej technickej dokumentácii
Pre trvalé žeriavové dráhy zaradené do skupiny Aa podľa vyhl. č. 508/2009 Z.z. v prílohe č. 7 sú určené lehoty pre odborné prehliadky a odborné skúšky, ktoré nekolidujú s lehotami žeriavov ale keďže sú častejšie (odborná prehliadka 1 x ročne), môžeme túto lehotu využiť na preventívnu prehliadku OK.
Keďže k STN EN 1090 -2 nebola prijatá národná norma, ktorá by riešila problematiku kontrol OK v prevádzke, lehoty kontrol OK ako aj ich rozsah by mali teda vyplývať zo zatriedenia OK do tried následkov a určí ich výrobca v sprievodnej technickej dokumentácii u nových zariadení alebo prevádzkovateľ u starších zariadení, pokiaľ nie sú uvedené v sprievodnej technickej dokumentácii.
Uvediem dva príklady vykonávania kontrol OK podľa jedného predpisu v SR a podľa normy platnej v Českej republike:
Vyhl. MDPaT SR č. 205/2010 Z.z. stanovuje pre zdvíhacie zariadenia a lanové dráhy lehotu na kontrolu OK 1 x za 5 rokov. Nerieši rozdiel medzi preventívnou a podrobnou prehliadkou
Česká republika prijala národnú normu ČSN 73 2604, ktorá nadväzuje na ČSN EN 1090-2+A1 a v nej rieši aj intervaly a rozsah prehliadok OK počas prevádzky už podľa triedy následkov (tab. 2).
Tieto príklady môžu slúžiť ako návod na zapracovanie prehliadok OK žeriavov a žeriavových dráh do organizačných smerníc, ktoré riešia problematiku opráv, údržby a kontrol OK , tak ako to vyžadujú predpisy na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.
Rozsah kontrol OK žeriavov a žeriavových dráh závisí od toho, či ostaneme pri pôvodnej terminológii t.j. preventívne prehliadky a podrobné prehliadky. V takom prípade môžeme využiť rozsah kontrol podľa ustanovení čl. 182 až 188 neplatnej normy STN 73 2601 doplnený o prípadné technické podmienky výrobcu. Túto normu však do zápisu s kontroly neuvedieme, keďže je neplatná. U OK žeriavových dráh zatriedených do triedy následkov CC3 však odporúčam vykonať v rámci prehliadky aj zameranie žeriavových dráh v lehote 1 x za 5 rokov.
V tomto príspevku som chcel poukázať na možný postup pri kontrole oceľových konštrukcii žeriavov a žeriavových dráh po skončení platnosti STN 73 2601. Revízny technici, ktorý majú dostatočné skúsenosti s touto činnosťou, by mali byť nápomocní prevádzkovateľom pri riešení problematiky týkajúcej sa kontrol OK žeriavov a žeriavových dráh vrátane jej zakomponovania do organizačných smerníc.
Máte aj Vy záujem o prehliadku?